Pengenalan
Di
dalam usaha untuk mengenalpasti peranan dan bagaimana bandar berfungsi adalah
perlu untuk memahami apa yang dimaksudkan sebagai struktur bandar dan bentuk
bandar.
Struktur Bandar
Struktur
Bandar adalah bagaimana guna tanah bandar disusun. Struktur Bandar juga dirujuk
sebagai struktur ruang bandar yang meliputi susunan ruang awam dan persendirian
dalam bandar dan darjah saling hubungan dan eksesibiliti. Struktur bandar
ditunjukkan melalui pelbagai hubungkait antara elemen di dalam aktiviti bandar
berkenaan. Ianya mungkin kompetitif, pelengkap atau tambahan
kepada kawasan di dalam bandar tesebut dan dengan itu menggambarkan bahawa
bandar mempunyai struktur. Struktur ini mempunyai susunan atau tertib dan
susunan in mempunyai karekter reruang. Struktur bandar adalah hasil daripada
tindakan manusia dan memberi kesan kepada penggunanya.
Model
struktur bandar hanyalah generalisasi bagaimana tanah dibahagi kepada kegunaan
yang bebeza di dalam bandar. Terdapat
tiga model asas guna tanah bandar ia itu Model Zon Konsentrik, Model Sektor,
dan Model Pelbgai Pusat. Walaubagaimanapun setiap bandar adalah unik. Tambahan
lagi susunan begini adalah tindak balas pengaruh sejarah, budaya, sosial dan
ekonomi dan oleh itu berbeza mengikut wilayah. Contohnya bandar-bandar di Amerika Utara
mempunyai Kawasan Pusat Bandar yang nyata dan jelas dan becirikan migrasi masuk
yang tinggi. Namun ia juga menunjukkan
ketidaksamaan wilayah dalaman bila aktiviti pembuatan berpindah daripada
kawasan pusat meninggalkan kejiranan yang usang dan penduduk yang terpinggir. Bandar-bandar dunia ketiga juga
menunjukan kadar migrasi masuk yang tinggi tetapi zon-zon ketidaksamaan tidak
pula tertumpu di kawasan pusat. Ini disebabkan oleh sejarah pembangunan dan
keadaan ekonomi adalah berbeza.
Model bandar monosentrik
Alonso (1964), Muth (1969), and Mills (1972) masih merupakan model struktur
reruang bandar popular dan berpengaruh. Model ini mengambarkan bandar abad ke
19 di mana pekerjaan tertumpu di pusat bandar. Ciri-ciri bandar monosentrik
ialah;
- Pengangkutan antara bandar – Nod Ekspot Pusat. Pelabuhan atau stesen keretapi terletak di pusat bandar dan dari situ firma-firma menghantar pengeluaran barangannya ke bandar-bandar lain.
- Pengangkutan dalam bandar – Firma-firma pembuatan menghantar pengeluarannya dari kilang ke nod ekspot.
- Kos ulang-alik perkerja – pekerja tinggal di luar pusat bandar dan berulang-alik ke tempat kerja.
- Ekonomi Penumpuan – Pejabat industri bergantung kepada interaksi bersemuka.
Untuk
mengurangkan kos ulang-alik, pekerja berbelanja lebih untuk perumahan berdekatan
dengan pusat bandar. Hasilnya perumahan
dan harga tanah dijangka menurun mengikut jarak dari pusat bandar.
Kelebihan bandar monosentrik ialah ia lebih efektif
untuk mengekalkan nisbah tinggi perjalanan pengangkutan awam. Ia juga mepunyai
purata perjalanan yang lebih pendek berbanding bandar polisentrik. Bandar
monosentrik mempunyai kepadatan yang lebih tinggi daripada bandar polisentrik
dan oleh itu memberi kurang tekanan kepada alam sekitar semulajadi.
Namun ide
bahawa pekerjaan tertumpu pada pusat bandar tidak lagi sesuai untuk
mengambarkan struktur reruang bandar. Struktur polisentrik telah menjadi lebih
jelas mengikut peredaran masa. Kemalapan peranan kawasan pusat bandar telah
berlaku walaupun dengan kelebihan yang ditawarkan untuk firma-firma untuk
berlokasi di situ. Kelebihan bandar
polisentrik ialah ia berkemungkinan mempunyai nilai tanah yang lebih rendah dan
oleh itu meningkatkan penggunaan ruang
lantai. Bersangkutan dengan ini juga
perniagaan-perniagaan kecil lebih mudah memperolehi tanah di bandar
polisentrik. Walaupun bandar polisentrik mengakibatkan lebih polutan
dikeluarkan disebabkan oleh perjalanan yang lebih jauh, ianya kurang tertumpu
dan oleh itu kurang memberi kesan kepada kesihatan.
Kepentingan
Struktur Bandar
Struktur
bandar dapat menggambarkan pelbagai perkara antaranya ialah;
- menunjukkan pergerakan laluan sama ada ia terus dan selesa serta mudah untuk berjalan kaki atau berbasikal
- penggunaan tanah efisien
- kualiti tempat
- skala adalah intim, grand atau antaranya, yang menyumbang kepada penghargaan skala dan rasa sense of belonging dan komuniti.
- tersusun dan pergerakan di dalamnya tidak sukar difahami
- ruang-ruang tertinggal dan tidak mati
Bentuk Bandar
Bentuk bandar meliputi bentuk fizikal dan fungsi
bandar. Ia meliputi susun atur bangunan,jalan, kawasan lapang, infrstruktur
fizikal dan sosial dan infrastruktur pengangkutan. Bentuk bandar mencipta
persekitaran binaan di mana penduduk tinggal, bekerja dan bergerak. Bentuk bandar ialah spatial imprint
susunan ruang bagi bandar (Dr. Jean-Paul Rodrigue). Bentuk bandar berkait
kepada bagaimana bandar direkabentuk dan dibina.
Terdapat empat corak asas
bentuk bandar ia itu Gridiron, Linear,
Radial Concentric, dan Curvilinear.
Corak
gridiron dicirikan dengan jalan yang merentasi satu sama lain. Corak ini sesuai
bagi kawasan yang landai. Kelebihan utama corak ini ialah kebolehsampaian yang
tertinggi. Kelemahan utama pula ialah terlalu banyak persimpangan empat yang
boleh membawa kepada konflik lalulintas dan melembabkan aliran trafik.
kepada
kawasan tersebut. Ia terutamanya menggambarkan kawasan bandar yang tumbuh
sepanjang lebuhraya atau jalan utama. Ciri utama corak ini ialah kebanyakan
pembangunan berdepankan laluan utama. Kelemahan utama pula ialah sukar untuk
menentukan pusat bagi kawasan bandar ini.
Corak
radial concentric bercirikan dengan suatu
pusat dengan jalan menjalar keluar
daripadanya. Ia terutamanya menggambar-kan banyak bandar lama di atas plateau
atau di lembah-lembah. Ciri utama corak
ini ialah pusat yang ketara sebagai fokus. Kelemahan utama pula ialah kawasan
pusat ditimpa kesesakan.
corak
curviinear bercirikan dengan jalan yang melingkar. Ia terutamanya menggambarkan
banyak bandar di kawasan berbukit. Ciri
utama corak ini ialah ia mengikuti bentuk rupa bumi atau kontor. Kelemahan
utamanya ialah kekurangan laluan alternatif.
Bandar adalah dinamik dan oleh itu bentuk bandar tidak
statik, ianya sentiasa berubah. Sebuah bandar boleh mempunyai pelbagai bentuk
di bahagian-bahagian yang berbeza. Perbezaan ini telah dipacu oleh pelbagai faktor antaranya;
- nilai dan falsafah,
- sistem kerajaan,
- saiz penduduk,
- kaedah binaan,
- teknologi pengangkutan,
Pada
masa hadapan, senario bentuk bandar mungkin berubah lagi, antaranya termasuklah
bandar densiti rendah dan berselerakan; bandar kompak (Compact city) dimana penduduk dan
densiti di pusat bandar ditingkatkan; bandar nod (Edge city) dimana peningkatan
penduduk, kepadatan perumahan dan pekerjaan di nod-nod terpilih di dalam bandar
dengan lebuhraya menghubungi nod-nod ini; bandar koridor (Corridor city) dimana
pertumbuhan sepanjang koridor terpancar dari pusat bandar dengan disokong oleh
pngangkutan awam; bandar pinggir dimana pertumbuhan tambahan terutamanya
dipinggir bandar utama; dan bandar ultra dimana pertumbuhan di bandar luar
daerah dalam jarak 100km. Daripada bandar utama dan dihubungi dengan sistem
pengangkutan laju.
Kepentingan Bentuk Bandar
- Bentuk bandar boleh memberi kesan kepada kebolehan bandar-bandar untuk memberikan cara kehidupan yang lebih baik.
- Bandar kompak boleh mengurangkan keperluan kepada kenderaan dan impak yang dibawanya.
- Bandar yang melimpah dan bergandingan akan menyebabkan penaklukan kawasan-kawasan hijau dan pertanian.
- Bandar-bandar yang diserakkan akan membolehkan kawasan hijau dimasukkan diantara bandar-bandar tersebut dan menjadi landskap bandar lebih menarik.
- Bentuk bandar boleh mempengaruhi pencemaran bandar dan pencemaran yang meningkat akan mengurangkan kebolehhidupan di dalam bandar, penarikan kepada pelabur dan juga pelancong.
Bentuk Bandar dan Walkability
Kejiranan dengan cul-de-sac dan
jalan berliku, seperti di sebelah kiri, mempunyai destinasi kedai yang terhad
dalam jarak berjalan kaki.
Rangkaian jalan
grid,seperti di sebelah kanan, meletakkan lebih banyak kedai dan perkhidmatan
lain dalam jarak berjalan kaki dari rumah.
Kesimpulan
Umunya struktur bandar adalah bagaimana
guna tanah bandar disusun. Ia juga dirujuk sebagai struktur ruang bandar yang
meliputi susunan ruang awam dan persendirian dalam bandar dan darjah saling
hubungan dan eksesibiliti. Struktur bandar ditunjukkan melalui pelbagai
hubungkait antara elemen di dalam aktiviti bandar berkenaan. Bentuk bandar pula menggambarkan corak bandar berkenaan yang meliputi susun atur bangunan,jalan, kawasan
lapang, infrstruktur fizikal dan sosial dan infrastruktur pengangkutan. Ia
berkait kepada bagaimana bandar direkabentuk dan dibina.
Info yang menarik.... Namun perancagan masa kini tidak menitik beratkan tentang fakta2 mengenai perancangan ini. Mereka lebih suka menggunakan kuasa politik dan duit dalam membangunkan kawasa....
ReplyDeleteSebagai contoh, sekiranya ada duit yang banyak seseorang individu itu boleh membangunkan tanah dengan duit yang mereka ada. Manakal, cadangan yang dicadangkan oleh perancang bandar pada masa sekarang tidak selalunya, diterima cadangan ahli politik selalunya yang diterima walhal ahli politik tidak mempunyai pengetahuan dalam dunia perancagan bandar.. Jadi macam mana nk mengatasi masalah yang berlaku ini....????
Bidang perancangan bandar perlukan idea2 baru yang sesuai, setempat dan terkini..Isu perlaksanaan idea town planner penting diambilkira..faktor politik dan kewangan dapat diatasi sekiranya idea perancangan yang praktikal dan menyakinkan. All the best.
ReplyDeleteSetuju dengan komen-komen kalian..kadang teori tidak selaras dengan praktikal atau dalam kata lain "word speaks louder than action"
ReplyDelete